"Вперше на національному рівні детально, по поличках розкладено, яку кваліфікацію повинна мати людина, яка хоче бути або вже працює вчителем. І це дуже важливо, адже так ми дали абсолютно новий інструмент і для роботодавців, і для університетів, які готують майбутніх педагогів", – пояснила голова Міносвіти Лілія Гриневич.
Також, за словами міністра, стандарт можна використовувати для оцінки кваліфікації вчителя під час його прийому на роботу, атестації або сертифікації, присвоєння категорії і тому подібного. Автори документа рекомендують його переглянути через п'ять років – 2023 року.
У нинішньому варіанті, на перший погляд, обійшлося без сюрпризів – прописані загальні принципи навчання, а також конкретний перелік обов'язків вчителя. Серед них – планування і здійснення освітнього процесу, виховання і розвиток учнів, створення освітнього середовища, професійний саморозвиток, педагогічні дослідження, методична допомога колегам, узагальнення свого педагогічного досвіду, оцінки результатів роботи вчителів.
Онак є в стандарті і чимало нового. Наприклад, відтепер вчителям пропонують використовувати для підготовки і проведення уроків комп'ютери, а літературу для підготовки обробляти не тільки в паперовому, а й в електронному форматі. Її рекомендують шукати на сайтах МОН, Національної електронної платформи, сайтах освітніх проектів та видавництв, в електронних бібліотеках і на е-платформах для вчителів.
Самі вчителі, до речі, таке нововведення зустріли з ентузіазмом.
"Це дуже добре, тому що зараз діти в цьому напрямку знають більше нас. Нам, учителям, потрібно відповідати і бути на рівні з дітьми, щоб їх зацікавити в предметі. Я, наприклад, давно користуюся інтернетом для роботи і вже не уявляю підготовки до уроку без нього", – розповіла нам вчителька молодших класів з 20-річним стажем в одній із запорізьких шкіл Алла Маслова.
Також окрему увагу приділили моральному вигляду вчителя: він повинен поважати особистість дитини, бути толерантним, не допускати інтелектуальної і емоційної перевтоми, тримати на контролі "професійне вигорання", розширювати кругозір і "духовну сферу", креативно мислити, відмовитися від стереотипів, переглянути систему цінностей , які заважають особистісному зростанню. Батьки з цим цілком згодні.
"Хотілося б, щоб було поменше скандалів через те, що вчитель вилаявся на дитину або поводився з нею неналежно. А такі стандарти на держрівні можуть допомогти звільнити за їх недотримання", – говорить мама столичної другокласниці Ольга Будова.