№ 1/9-464 від 06 вересня 2016 року
Щодо надання деяких роз'ясен
з організації навчально-виховного процесу
у початковій школі
Міністерство освіти і науки України надає роз'яснення щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів у зв'язку зі змінами відповідно до наказів Міністерства освіти і науки України від 05.08.2016 № 948 «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» та від 19.08.2016 № 1009 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 № 1222».
До пункту 14 Інструкції щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 08.04.2015 № 412, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України за 27 квітня 2015 року № 472/26917. У випадку, якщо за рішенням педагогічної ради навчального закладу прийнято рішення у 2-му класі – І протягом семестру або протягом І І ІІ семестрів оцінювати навчальні досягнення учнів вербально, то в журналі у відповідних графах «І семестр», «ІІ семестр», «Рік» записується «Зар.» (зараховано);
у 2-4 класах з предметів інваріантної складової, які оцінюються вербально додано: «Я у світі» та «Трудове навчання».
До пункту 19. Колонки для фіксації оцінювання результатів ведення зошитів наприкінці шкірного місяця не відводяться.
Міністерством готується проект наказу «Про затвердження Змін до Інструкції щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів», який буде подано на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
Одночасно інформуємо, що відповідно до листа Міністерства від р 17.08.2016. № 1/9-437«Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у загальноосвітніх навчальних закладах», результати навчальних досягнення учня/учениці озвучуються не в класі та на батьківських зборах і така інформація стосується тільки вчителя-учня-батьків (або осіб, які їх замінюють).
На уроці (у всіх класах початкової школи) вчитель озвучує тільки вербальну оцінку роботи учня на уроці. У методичних рекомендаціях наголошується на тому, що це робиться з детальним поясненням досягнення дитини і доброзичливими порадами щодо того, як їх можна покращити у подальшому. Натомість оцінка в балах (що відповідає озвученій вчителем на уроці вербальній оцінці) ставитися в щоденник учня на перерві або після уроків.
На батьківських зборах інформація про балі, які учні одержують на уроках, не озвучується, а за умови запиту батьків готується у письмовому вигляді індивідуально для кожної родини. В інших випадках озвучується в індивідуальній бесіді з батьками.
Таким чином, під час оцінювання навчальних досягнення учнів акцент зміщується з «навчання для одержання високих балів, гарних оцінок» на «навчання для одержання якісної освіти».
З цією ж метою необхідно відмовитись від вибудовування рейтингів навчальних досягнення учнів одного класу, або класів на паралелі для оприлюднення у класі, на батьківських зборах. Така інформація може використовуватись вчителями виключно для методичної роботи з метою підвищення ефективності навчального процесу.
Потреба у роз'ясненнями роз'ясненні положення методичних рекомендацій про перевірку письмових робіт в адаптаційний період навчання в 1 класі з червоною ручкою не пастою, а іншого кольору викликана тім, що вчителі початкової школи часто користуються для перевірок ручками двох кольорів – з червоною пастою для позначення помилок і зеленою – для позначення правильно написаних букв, їх елементів, слів тощо.
Звертаємо увагу, що саме для забезпечення можливості ефективного застосування такого прийому перевірки в методичних рекомендаціях зазначено, що у зошитах, а також у щоденниках можна використовувати колір ручки за вибором вчителя. Тож вчитель може самостійно прийняти рішення про вибір кольору ручки для перевірок і оцінювання письмових робіт та фіксації у щоденниках або обговорити це питання з учнями, батьками і прийняти спільне рішення.
Заступник Міністра П. К. Хобзей |